lördag 6 mars 2010

När rätt blir fel.


Alla människor har ju drömmar och visioner, och det är inget konstigt i det. Men det flesta drömmarna blir ju aldrig uppfyllda.

Satt och tänkte på det i går, att vad hade jag för drömmar för 20 år sedan? Jo, jag hade en dröm om att köpa en svart Toyota Celica, med en Pioneer KEX-900 stereo.
Den skulle klä mig precis. Jag skulle kunna åka runt och pumpa fett med Milli Vanilli i den. Och jag skulle vara hetare än chilli i den.

Så, såg mina drömmar ut då. Det enda som fattades var ju som bekant, stålarna. Så det blev ingen svart Toyota för min del.

Men i dag har jag ju råd att köpa den, och det betyder ju inte att jag har mer pengar i dag, utan att priset på Toyotan har sjunkit en smula. Hittade min dröm på blocket, för endast 5000 kr!

Men varför köper han den inte då, och uppfyller sin 20 åriga dröm tänker ni?

Nej, för att jag vill inte ha den. Även fast jag tyckte att det var det vackraste jag sett då, tycker jag att den är bedrövligt ful nu! Det är lite som när man skaffar en fru och gifter sig och 20 år senare.

Så när blir något så rätt helt fel?

Vi kan ta ett exempel, jag har lovat mig själv att inte lämna ut någon i min blogg, dock är undantaget min bror Kjell. Förövrigt en riktig lustigkurre.

Han har en Mercedes från 1990, om samma bror hade haft den bilen när den var ny, hade han utstrålat framgång, lycka och ekonomiskt oberoende, Kjelle hade varit en stekare av hög rang.

Men nu sitter samma bror i samma bil, fast 20 år senare. Och då har det blivit helt tvärtom. För nu sänder bilen ut signaler om fattigdom, bedrövelser och antydan om drogproblem i stället. Det är inte för inte hans bil kallas "pundarholken".

Så då sitter jag här 2010 och suktar på en Volvo XC 60, som jag tycker är sjukt snygg i dag. Betyder det att om 20 år, är den mer som ett skämt?

Så det är lika bra att sluta drömma, för när drömmen väl slår in är den totalt ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se