lördag 20 mars 2010

Jag har tagit mitt straff!


Alldes nyligen satt jag i min bil och skulle köra ut på den stora motorvägen, och alla som kör bil vet att det finns något som heter accelerationssträcka. För er som inte vet vad det är, så är det en fil som gör att man ska hinna komma upp i samma hastighet som bilarna på motorvägen. För att förhindra inbromsningar, man vill ha ett jämt flöde helt enkelt.

Och denna dag var solig, vägarna torra och livet lekte. Så man kan säga att jag "råkade" komma upp i en högre hastighet än bilarna på motorvägen.

För i samma ögonblick som jag ska byta fil ut på motorvägen, tittar jag snabbt i backspegeln och inser att jag har en polisbil bakom mig.
Men ingen fara på taket här, jag slår bara ner på farten och filbytet är ett faktum.

Polisbilen ligger tryggt bakom mig och vi kör vidare en bra stund.

Men så, som en blixt från en klar himmel, tänds blåljusen och polisbilen vill att jag ska svänga in till höger.
Hmm, vad har jag nu gjort för fel? Tankarna rullar i mitt huvud.
Men kommer snabbt fram till att allt är i sin ordning.
Bältet var ju på, jag höll hastigheten och jag är ingen svart man i amerikanska södern. Så lite fundersam blir man på vad man har gjort.

Ut kliver två poliser, vi kan kalla dom för Kling och Klang, eftersom jag är osäker på deras riktiga namn. Med raska steg går dom fram till mig och min bil, ber om att få se mitt körkort.

Och sen tystnar det!

Poliser är lite som när en programledare ska säga vilka som kom till final i typ Idol eller Let´s Dance. Man ska få svettas och bita på naglarna en stund, innan finalisterna och i mitt fall lagbrottet presenteras. Sekunder känns som timmar.

Men tillslut kommer domen! "Du har en smutsig bil, du bör tvätta den" Säger Klang.
Allright tänker jag, ja många nya grupper har ju startas inom polisen, som typ "Tunnelbanepolisen", "supporterpolisen" och nu senast "hygienpolisen" då, om jag fatta galoppen rätt, eller???

I samma ögonblick undrar man vart straffskalan ligger för en smutsig bil?

Men här är dom rätt flexibla, för Kling sänker mitt straff radikalt, ungefär som från livstid på Kumla till en månad på öppen anstalt. Han säger, du behöver ju inte tvätta hela bilen, men åtminstone den bakre nummerplåten.

Puh! Själv lovar man att det ska göras så fort som det bara är möjligt, det kan dom skriva upp. Här kom man lindrigt undan, trodde jag.

Men så återgår Klang till en annan ton, och man har tydligen inte bara begått ett lagvidrigt brott här. Nej,nej!

"Det gick rätt fort när du körde ut på motorvägen, kan du förklara det?"

Och vad ska man säga? Jag är ingen expert på bilar. Vad är det han vill ha en förklaring på?

Någonting i stil med, "Jo kära konstapeln det ska jag förklara för dig, Vid högt tryck är verkningsgraden högre, eftersom motorns effekt regleras via strypning av insugningen. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet........"

Men eftersom jag inte är Bosse Bildoktorn har jag ingen lust att förklara varför bilar ökar hastigheten vid gaspådrag.

Så jag svarar enkelt, jag vet faktiskt inte.

Klang ger mig tillbaka mitt körkort, med en barsk uppmaning att ta det lite lugnare i fortsättningen och att hålla efter nummerplåten lite bättre.

Så eftersom jag är en rättvisansman, som vill göra rätt för mig, så jag tvättade min nummerplåt (bildbevis ovan). Och för mig känns det skönt att jag sonat mitt brott efter att levt på andra sidan lagen ett tag. Jag är i eftermiddag en fri man!

Dessutom är jag väldigt stolt över att betala skattepengar till att just polisen lägger sådana stora resurser att få bukt med såna här grova brott.

Och samtidigt läser man i tidningarna att "Mats Alm kan släppas fri, polisen har inte tillräckligt med bevis"! Nej, tacka fan för det. Han var väl smartare än så, och såg till att han hade en ren nummerplåt innan han dräpte sin fru!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se