lördag 6 mars 2010

Alcazar!


Jag har två barn, två söner och dessutom är båda pojkar. Dom är 5 & 7 år gamla, och vi kan välja att kalla dom Oskar & Viktor. (Dom heter så, därför blir det så mycket enklare att kalla dom så).

Oskar är den minsta killen, och han går fortfarande på dagis, medans Viktor går i skolan.

Jag är väl som en pappa är i allmänhet, jag hämtar och lämnar mina barn på dagis/skola i när det är mina veckor. Och nyligen var jag och skulle hämta Viktor i skolan.

Och när jag närmare mig skolgården ser jag ett gäng småkillar leka den gamla hederliga leken "herreman på täppan" i en gigantisk snöhög. En lek som går ut på att visa vem som är starkast, och mest slug och lyckas stå längst på toppen, medans hungriga själar vill ta sig upp och ta din position och kasta dig ner från toppen.

Lite som det funkar i verkliga livet!

Hur som helst Då vill man ju som pappa se sin son stå på toppen, och fullkomligt kasta ner sin skolkamrater ner för branten. För att visa vem som är den riktiga "herreman på täppan". Gärna i bar överkropp.
Men det var inte min son som stod på toppen, det var någon annans son. Dessutom verkade det som om min son inte ens deltog i "maktkampen".

Så jag frågade en av småkillarna om var Viktor var? Och han svarade, Han är inne.

Okej tänkte jag, han har gått in för att värma sig, han har säkert stått och kastat ner småkillar ner för högen sen halvtio rasten i bar överkropp, och som den champion han är, har han lämnat över högen för att ge någon annan en ärlig chans att få vara "herreman".

Så jag går in på fritids, och letar efter grabben, men han är inte där. Så jag frågar en fröken om hon har sett min pojk? Javisst, svarar hon. "Han är i utklädningsrummet".

I UTKLÄDNINGSRUMMET??? Tänker jag! Och vad händer då där inne?

Och i samma ögonblick jag öppnar dörren till utklädningsrummet, så inser jag att min son kommer inte ge mig några barnbarn.

Hej pappa! Ropar han glatt, vid sin sida har han två utsmyckade småtjejer.
Vi leker Alcazar, och jag är Andreas!

Som beskyddande pappa tänker man instinktivt! Herregud, finns det ingen vuxen som tar ansvar för barnen här på skolan? Var är skyddsombudet? Det är ju farligt att leka Alcazar, och att vara just Andreas kan vara rent av livsfarligt. Fråga honom själv!

Men eftersom vi har bråttom hem, raffsar vi av honom hans outfit, klär på honom och går mot bilen. På skolgården ser jag att samma kille fortfarande är "herreman på täppan" samtidigt som jag börjar nynna på "Stay the Night" an någon märklig anledning.

Men så inser jag att melodifestivalen är så mycket större än wrestling och tyngdlyfting är, så varför oroa sig? Vill han bli en schlager kille, så ska han få bli en schlager kille.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se