torsdag 4 mars 2010

Första dagen i resten av mitt liv.


Då sitter man här, lika isolerad och insnöad som brorsan tydligen. För då återstår inget annat än att börja Blogga. Så därför skapar jag här och nu en blogg! Vardagshardcore är en blogg om livets farvågor kort och gott.

Som alla har läst på FB, så börjar det antydas att jag är mer än jävligt trött på vintern och all denna snö! Och visst, det finns säkert folk som har det mycket sämre än mig. Korta personer, personer med hund mm.mm... Men vad fan, vi lever i ett demokratiskt samhälle, och jag får väl gnälla lika mycket som alla andra skattebetalare.

Det mest tänkvärda är att precis när FN:s konferens om klimatförändringarna avslutades kom kylan och vintern. Man undrar egentligen vilka beslut som fattades där inne bakom lyckta dörrar? Frankrike lovade att stänga sina 19 freonverk, Spanien sina 12 ozonverk och Ryssland lovade dyrt och heligt att inte fortsätta dumpa 18 ton bilbatterier per minut i Östersjön redan nästa dag. Spatsiba Russia för det! Vi kommer inte heller från Sveriges sida spela "tingeling" fler gånger kanske det sas vid mötet från Svensk sida. Vem vet?

Men sen den dagen i December i Köpenhamn, när svartmålade, piercade,militanta veganer höll på att frysa arslet av sig. Ja, dom kunde t.o.m inte kasta gatsten för att tjälen gått i marken, har det varit kyla och vinter. Och värst drabbat i Europa måste varit Haninge.

Tänkte på det i dag, en normal SL buss väger typ 80 ton, plus/minus några kilo. Den måste stanna vid varje hållplats och plocka upp nån stackare som missat uppkörningen mer än en gång och tvingas åka kollektivtrafik. Och varje gång en buss måste stå stilla vid hållplatsen och ta upp dessa stackare bildas det en isgata.

Så när nästa buss kommer, stannar och plockar upp en passagerare, så kommer heller inte busshelvetet inte därifrån. Utan den står och spinner som en raggare utanför Lappens i Hedemora. Dessutom har en buss ofta en svart grunka i mitten, likt ett dragspel, vilket innebär att den kan ställa sig som ett V. Och vi övriga trafikanter inte kan komma förbi.

Så mitt förslag är att bussar inte ska stanna vid hållplatser, utan bara köra vidare medans farten är uppe. Lite som att smida medans järnet är varmt.

Fast då tappar ju bussarna lite av sin funktion tänker ni då? Ja, och jag är beredd att hålla med. En buss är ju trots allt en buss, och den har ju faktiskt en funktion att fylla, och det är att köra körkortslösa passagerare mellan punkt A & B.

Så mitt nästa förslag är att ställa in alla bussar under samma period som vinterdäckstvånget drabbar oss övriga bilister!

Och då tänker ni, som åker buss. För ingen åker ju tåg, för dom slutade gå redan när höstlöven föll över spåren. Fan, tänker han inte på miljön?

Jodå, visst gör jag det och ni kommer att tacka mig nästa vinter.

Fan, man kanske borde starta en körskola till vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se