måndag 20 september 2010

Tankevurpa.




I bland gör man en tankevurpa, man tänkte fel eller så.
Oftast brukar ju det inte bli nån större katastrof. Mest ett irritationsmoment för en själv.

Jag kan med lätthet säga, att varje gång jag ska göra tacos gör jag samma tankevurpa.
Jag tänker på allt annat gott man kan stoppa i skalen , att jag glömmer i 9 fall av 10 köpa köttfärsen.

Men sen finns det tankevurpor som nån annan är ansvarig för, men som vi oskyldiga får lida för. Och man undrar "hur fan tänkte dom nu"?

Jag tänkte ta ett par exempel.

För ett antal år sedan bestämde SL att byta ut alla busshållplatser, till busskurer i glas. Glas var nåt man gick i från på -70 talet för att ungdomarna slog sönder dom. Men vid ett brainstormingmöte återkläcktes denna briljanta idé igen.
Vi sätter upp busskurer i glas!
Eller hur? Jag menar det har ju gått minst en generation ungdomar sen sist.
Så varför skulle den nya generationen slå sönder dom, come on?

Och det gick ju sådär som alla vet!

I en intervju med någon ansvarig för busskurerna, så svarar han på frågan om det inte kostar SL en massa pengar att ständigt reparera dom?
"Nej, det kostar inte SL en krona, våra reklamintäkter täcker det".

Vänta lite! Här står den ansvarige och får ytterliggare en tankevurpa på bästa sändningstid.

Så han menar att SL behöver inga pengar, utan går man bara jämt ut så är dom nöjda?
Vore det inte bättre att satsa på andra kurer och ta pengarna från reklamintäkterna och se till att busskorten blev lite billigare eller att SL överhuvudtaget började fungera?

En annan tankevurpa av hög dignetet är askopparna utanför entrér.

"Dom tar vi bort! För då kommer inte rökarna kunna fimpa, och då kommer dom per automatik sluta. Smart! Så gör vi!"

Men rökare bryr sig föga om dom smutsar ner sina egna lungor, så varför skulle dom bry sig om en fimp på marken?
Så idag får man först vada i en askopp innan man kliver in i entrén.

Så vad blir nästa tankevurpa på beslutsfattarnivå?
"Vi stänger alla fängelser, då kan ju inte skurkarna sona sina brott, och då kommer kriminaliteten avta!" Eller?

Utanför där vi bor har vi en busshållplats som ständigt är sönderslagen. Min äldsta son sa i helgen. "Men fattar dom inte att det inte funkar att ha glas här"?

Vad svarar man på det?
Men lillevän, du är 8 år och du fattar inte sånt här! Vänta till du blir vuxen, får rösträtt och kan ta dina egna beslut innan du utalar dig i såna här svåra frågor. Det här är mer invecklat än man tror.

Eller är de det?

1 kommentar:

  1. japp så är det..vi borde låta kidsen ta viktiga beslut...innan de blir vuxna och inte kan tänka "klart" =)

    SvaraRadera

 
Blogglista.se