onsdag 7 april 2010

Vårkänslor.



Jag har en granne som är överkåt!

Nej, nej detta är inget snuskblogg för er som hoppades på mina inledningsord.

För det är knappast så att jag bor granne med John Holmes eller Tito Beltran.

Nej till saken hör att jag sover med öppet fönster på nättarna, och så här lagom till våren kan det vara mysigt att höra nån fågel kvittra när solen börja gå upp. Man fattar att nu är det vår!
Hmm, annars skulle jag väl inte sova med fönstret öppet?

Men utanför mitt sovrumsfönster, sitter en överkåt koltrast och kvittra på sitt alldes egna språk. Varje natt. Det är lixom hans träd kan man säga.

Men sånt är ju jättemysigt tänker säkert ni.

Men sånt är inte mysigt alls säger jag. För den här pippin drar i gång strax efter midnatt, ungefär när man själv har somnat. Sen kör han sin repertoar natten i genom.

Jag är ju ingen beteendevetare på fåglar, och heller ingen ornitolog. Men nåt säger mig att allt står inte helt rätt till för den här pippin!

Come on, det är totalt bäcksvart ute på natten, fågeln är ju dessutom kolsvart!
Även om han nu skulle lyckas väcka en honas gunst, så skulle hon ändå inte se vart han finns någonstans.

Fast även fåglar kanske hänger på trenden och kör "dating in the dark".

Men hur som helst, runt fem tonar han ner. Och vad skönt för Jens att kunna slumra till en stund då? Nej, för då sätter nästa gäng i gång. Måsarna!

Dom drar in från havet och häckar på våra hustak. Och alla vet ju hur måsar är, om en börjar skrika så skriker snart alla måsar. Så där ligger man i sängen och har en känsla av att befinna sig på en fisketrållare i nordsjön.

Sen är det ingen idé att somna om, för när måsarna tystnat så sätter tanten ovanför mig på ekot i P1 på full volym.

Så om jag verkar trött denna vår, så beror det på en kolstrast, ett gäng måsar och en gammal skata som gör min sömn lite sur just nu.

1 kommentar:

 
Blogglista.se